Jak AI pozbawia pracy sektor bankowy



Od dawna słyszymy, że z biegiem czasu banki będą redukować liczbę zatrudnionych osób. Postęp technologiczny nie działa na korzyść pracowników tej branży. Nie tylko sztuczna inteligencja, ale przede wszystkim dynamiczny rozwój systemów informatycznych ma na to bardzo duży wpływ. Czynności, które kiedyś były możliwe tylko przy udziale pracownika banku, obecnie można zrealizować samodzielnie, korzystając jedynie z pomocy komputera. Zakres tych czynności systematycznie się zwiększa. Na koniec 2019 roku 35 milionów Polaków miało możliwość korzystania z bankowości internetowej, z czego 18 milionów to grupa aktywnych użytkowników. Z bankowości mobilnej korzystało prawie 14 milionów osób, co w porównaniu z końcem 2018 roku daje przyrost 2,7 miliona. Zmiana preferencji przełożyła się na zamykanie placówek. Oddziały własne zredukowano o 362 (z 5465 w całej Polsce), a placówki partnerskie o 115 (z 2199) (1).


Artificial Intelligence (AI) wiele korzyści!


Jeszcze do niedawna pojęcie AI było dla większości społeczeństwa niezrozumiałe podobnie jak Agile. Nie dość, że nie wiadomo o co tak naprawdę w tym chodzi to jeszcze jak to się czyta? Obecnie oba terminy są popularne i systematycznie wdrażane do kolejnych sektorów.

Takim sektorem jest również sektor bankowy. Jeden z ubiegłorocznych raportów Deutsche Bank Research(2) podkreśla, że AI może wpłynąć na wzrost wydajności i potencjalnych przychodów. Sztuczna inteligencja może pomóc w opracowaniu ofert dostosowanych indywidualnie do każdego klienta. Takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do klienta, który rzeczywiście skorzysta z nowych produktów.

AI znajduje swoje zastosowanie w zapobieganiu oszustwom w bankowości. Wzrost popularności płatności mobilnych i internetowych spowodował, że oszustwa związane z kartami kredytowymi stały się jednymi z najbardziej rozpowszechnionych cyberprzestępstw. Algorytmy sztucznej inteligencji sprawdzają wiarygodność transakcji przez porównanie jej z poprzednimi kwotami i lokalizacjami. Są w stanie zablokować transakcję jeśli zostanie ona uznana za potencjalne wyłudzenie.

Technologie sztucznej inteligencji są również bardzo szeroko wykorzystywane przy chatbotach. Chatbot to cyfrowy asystent, który może odpowiedzieć na część zapytań klienta bez potrzeby kontaktu z pracownikiem banku. Ma również możliwość wstępnej klasyfikacji wiadomości i skierowania jej do odpowiedniego zespołu. Ciekawym obszarem do wykorzystania chatbota jest proces rekrutacji. Wirtualny doradca za pomocą Messengera dokonuje wstępnej rozmowy pytając m.in. o doświadczenie, umiejętności i oczekiwania finansowe. Na tej podstawie tworzy profil kandydata, dokonuje selekcji i dopasowuje do aktualnych ofert pracy. Kandydat nie musi tworzyć CV i wyszukiwać ofert pracy. Chatbot jest dostępny całą dobę, 7 dni w tygodniu. Po stronie rekrutera pozostaje tylko i aż decyzja o zaproszeniu kandydata na spotkanie. Na końcu procesu najważniejszy jest człowiek, natomiast chatbot może wyręczyć dział HR z czasochłonnych i żmudnych wstępnych selekcji kandydatów.


Kiedy AI zastąpi pracownika?


Pamiętajmy, że instytucje takie jak banki mają nałożone liczne regulacje, które mogą uniemożliwiać im wdrożenie niektórych funkcjonalności AI lub odłożyć je w czasie. Cała masa wrażliwych danych oraz wysokie narażenie na cyberprzestępczość to jedne z barier.

Natomiast redukcja etatów oczywiście w dużej mierze będzie skorelowana z obszarem, w którym pracujesz i od dobrych kilku lat jest obecna w bankowości z innych powodów. Najbardziej dotknięta jest obsługa klienta. W największym stopniu wpływ na redukcję zatrudnienia ma rosnąca popularność kanałów cyfrowych oraz fuzje banków. W porównaniu z końcem 2018, w 2019 roku zatrudnienie w bankach zmniejszyło się o 5,7 tysiąca etatów, co stanowi 5% wszystkich etatów(1). Prawie każdy z banków w Polsce zmniejszył liczbę pracowników.

Sztuczna inteligencja jest wdrażana, ale nie pozbawi pracowników pracy z dnia na dzień. Prawdopodobnie rozciągnie się to w czasie i minie kilka, kilkanaście lat zanim obecne etaty zostaną znacząco zredukowane przez sztuczną inteligencję.


Joanna Bednarska

Junior BI Consultant w BitPeak

Źródła:

(1) PR News


(2) www.dbresearch.com

(3) cyfrowa.rp.pl



44 wyświetlenia