Jak analityka danych ułatwia podejmowanie trafnych decyzji biznesowych?

W każdej firmie generowane są ogromne ilości danych. Nie wszyscy jednak te informacje analizują. A jeszcze mniejsza część firm informacje pozyskiwane z danych wykorzystuje do napędzania swojego biznesu. W najnowszym wydaniu Logistics Manager możecie przeczytać artykuł napisany przez Sebastiana Kamińskiego - współzałożyciela BitPeak.
"Logistics Manager” to czasopismo koncentrujące się na kluczowych obszarach pozwalających projektować i transformować współczesną logistykę. Co dwa miesiące dostarcza treści o charakterze globalnym, a dostęp do najnowszego e-wydania możecie Państwo uzyskać na stronie internetowej: http://www.logistics-manager.pl/lm-ebook/. Wydawca Logistics Manager - Media4Business sp z o.o., organizuje również cykliczne konferencje branżowe dla osób związanych z sektorem logistycznym. Należą one do największych ogólnopolskich wydarzeń w tej branży.
W jakim miejscu jest Twoja firma?
Ciekawą lekturą jest raport opublikowany w 2018 r. przez Global Center for Digital Business Transformation. Dotyczy on strategii transformacji cyfrowej. Według autorów raportu, w ciągu następnych pięciu lat cztery z dziesięciu firm mogą zniknąć z rynku ze względu na zbyt późne wprowadzenie rozwiązań cyfrowych. Należy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie – gdzie jest nasza organizacja obecnie? A co najważniejsze - co możemy zrobić, aby zwiększyć jej poziom dojrzałości cyfrowej?
5 etapów dojrzałości cyfrowej organizacji
Będąc na pierwszym poziomie dojrzałości, firmy są uzależnione od arkuszy kalkulacyjnych i jednorazowych analiz. Jest to praca powtarzalna, a sposób uzyskiwania danych – niestandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o analityce danych.
Na drugim poziomie, poszczególne departamenty wdrażają lub posiadają narzędzia usprawniające ich codzienne działania. W tym wypadku, menedżerowie liniowi mają świadomość i potrzebę posiadania wiarygodnych danych. Jednak w dalszym ciągu nie niosą one wartości analitycznej.
Trzeci poziom dojrzałości charakteryzuje firmy, które zdają sobie sprawę z wyzwań, ale także możliwości, jakie daje analityka danych. Mamy do czynienia z wizualizacją danych oraz świadomością, że zaawansowane metody pracy z danymi mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności organizacji.
Z czwartym poziomem mamy do czynienia, gdy obszar analityczny jest jednym ze strategicznych elementów przedsiębiorstwa. Nawet końcowi użytkownicy mają możliwość generowania raportów i korzystania z zasobów danych. Machine Learning nie jest tutaj konceptem obcym.
Piąty etap dojrzałości oznacza, że na każdym szczeblu organizacji dane są wykorzystywane w analizach, zaś pracownicy potrafią wyciągnąć z nich wnioski. Taka firma wdrożyła z pełną świadomością strategię podejmowania decyzji w oparciu o dane.
Nie ma co ukrywać – do tego momentu dojrzałości technologicznej aspiruje wiele firm, jednak dojście do niego jest złożonym procesem, który musi zostać wsparty przez odpowiednią cyfrową technologię i zaufanego partnera biznesowego.
Czy znasz aktualne trendy z zakresu analizy danych?
Jeśli chcecie poznać aktualne trendy z zakresu analizy danych, to z pełnym przekonaniem polecamy najnowsze wydanie najnowszego czasopisma Logistics Manager.

Przeczytacie tam pełen obszerny artykuł Sebastiana Kamińskiego. Czego się z niego dowiecie?
Dlaczego i w jaki sposób zaawansowana analityka danych wspiera realizację strategicznych celów firmy?
W jaki sposób możemy korzystać z analityki danych w różnych obszarach organizacji?
Za pomocą jakich narzędzi możemy stać się dojrzałą technologicznie firmą?
Na czym polega przewaga firm pracujących na co dzień z danymi?
Jakie cechy narzędzi analitycznych są najistotniejsze dla poszczególnych użytkowników na różnych szczeblach organizacji?
Analityka danych to liczne korzyści dla wszystkich obszarów biznesu. Bez wątpienia odpowiednia inwestycja w nią daje ogromną przewagę na rynku i tym samym pozwala wyprzedzić konkurencję.
Zachęcamy do obserwowania naszego bloga. Nie raz będziemy jeszcze zgłębiać temat analityki danych na łamach naszych artykułów.
Sebastian Kamiński
CEO, Head of Data Management w BitPeak